U heeft trouwplannen, maar u weet niet precies wat er allemaal komt bij kijken? Welke administratieve handelingen er moeten gebeuren? Hieronder vindt u alle praktische informatie en een checklist van de formaliteiten die u in orde dient te brengen.
Benieuwd naar het verloop van de huwelijksceremonie? Dit kan u hier lezen.
Meer informatie over het burgerlijk huwelijk (wanneer, waar, kostprijs) vindt u hier.
Voorwaarden
- Niet verbonden zijn door een huwelijk of een wettelijke samenwoning met een andere partner.
- Partners moeten minimum 18 jaar zijn, uitgezonderd de leeftijdsopheffing door de Jeugdrechtbank.
- Minimum 1 van beide partners moet inwoner zijn van Sint-Martens-Latem.
Procedure
Stuur een mailtje naar burgerzaken@sint-martens-latem.be om te informeren of de datum waarop u wenst te huwen nog beschikbaar is. Op dat moment kan ook een afspraak ingepland worden voor de huwelijksaangifte. Hiervoor komt u beiden langs op afspraak.
Een aangifte kan ten vroegste 6 maand en ten laatste 3 weken voor de huwelijksdatum. De huwelijksdatum en het uur worden hierdoor definitief vastgelegd. Het huwelijk moet voltrokken worden binnen de 6 maanden na aangifte.
Wat heb je nodig?
- Identiteitskaart.
- Bent u Belg, geboren en woonachtig in België, dan vraagt de dienst Burgerzaken alle nodige documenten aan.
- Bent u geen Belg en/of geboren en/of woonachtig in het buitenland, dan vraagt u zelf de nodige documenten aan:
- geboorteakte
- bewijs van ongehuwde staat
- bewijs van nationaliteit
- bewijs van woonst
Deze documenten dienen recent te zijn en voorzien te worden van de nodige legalisaties. Indien deze documenten in een vreemde taal zijn opgesteld, dan dient dit vertaald te worden door een beëdigd vertaler.
- Een kopie van de eID of paspoort van de eventuele getuigen (naam, voornaam en rijksregisternummer). Opmerking: u kan huwen zonder getuigen of met maximum 4 getuigen. De getuigen zijn minimum 18 jaar oud.
Bedrag
Gratis