Verlies of diefstal identiteitskaart

Procedure

  • Aangifte verlies of diefstal

Bij de dienst burgerzaken meldt u het verlies of de diefstal van uw identiteitskaart. U ontvangt een document bijlage 12 ter vervanging waarmee u uw identiteit kan bewijzen (enkel geldig in België). Uw verloren of gestolen identiteitskaart wordt meteen geannuleerd zodat er geen misbruik van kan worden gemaakt.
Let op: het document ter vervanging van uw identiteitskaart is 1 maand geldig en enkel in België.

Voor verlies of diefstal van een vreemdelingenkaart doet u eerst aangifte bij de politie, waarna u een nieuwe kaart kan aanvragen bij de dienst burgerzaken. 

  • Aanvraag nieuwe eID

Met het document van verlies of diefstal en een recente pasfoto kan u een nieuwe identiteitskaart aanvragen bij de dienst burgerzaken. Voor meer info betreffende de aanvraag identiteitskaart kan u hier terecht. 

Voorkom risico op frauduleus gebruik van uw identiteitskaart door melding bij DOC STOP. Zij zullen uw identiteitskaart blokkeren. DOC STOP is iedere dag en op elk moment van de dag te bereiken op het gratis nummer: 00800 2123 2123. Indien u het gratis nummer niet kan bereiken, kan u bellen naar het nummer +32 2 518 2123.

Bedrag

31,30 euro

Nodig

Voor de aanvraag van een nieuwe identiteitskaart heeft u het volgende nodig: 

  • het document van verlies of diefstal identiteitskaart;
  • 1 recente pasfoto die voldoet aan de voorwaarden van de fotomatrix van de FOD Binnenlandse Zaken.
Burgerzaken
Dorp 1
9830 Sint-Martens-Latem
België
08:30 - 12:00
De dienst burgerzaken werkt enkel op afspraak.
08:30 - 12:00
De dienst burgerzaken werkt enkel op afspraak.
13:30 - 16:00
De dienst burgerzaken werkt enkel op afspraak.
08:30 - 12:00
De dienst burgerzaken werkt enkel op afspraak.
08:30 - 12:00
De dienst burgerzaken werkt enkel op afspraak.
09:00 - 11:45
De dienst burgerzaken werkt enkel op afspraak.
Gesloten
08:30 - 12:00
De dienst burgerzaken werkt enkel op afspraak.